Albany tot Rockingham en Perth.

25 april 2012 - Perth, Australië

Hoi “volgers” hier zijn we weer met een nieuw bericht.

We zijn in Perth. Hebben een geweldige mooie en indrukwekkende week achter de rug. Om te beginnen Albany, een mooie stad met – voor Australische begrippen – veel historie. Deze stad is gesticht door de Engelsen omdat men de angst had dat de Fransen West Australië zouden inpikken als kolonie. Er staan nog veel mooie gebouwen maar ook de omgeving is mooi. Onder meer het West Cape Howe N.P. aan de Torbay Bay waar het meest zuidelijke puntje van Australië is,is erg mooi. Maar ook andere parken zijn de moeite waard. We wandelen door de Vallei of the Giants. De naam komt niet zo maar uit de lucht vallen, er  staan enorme grote bomen en er is  een mogelijkheid om door de kruinen van die bomen te wandelen. De bomen zijn zo dik en groot je kunt er gewoon doorheen wandelen, deze noemen ze tringle trees. Grote bomen die hier ook groeien zijn de Karrie Trees, licht van kleur. Beide soorten kunnen wel 400 jaar oud worden. Via Walpole naar het Shannon N.P.  gereden. We hebben een aantal zeldzame soorten vogels gezien maar vastleggen op een  foto is een ander verhaal. Voordat de camera scherp gesteld is kiezen ze een ander plekje. Maar toch hebben we een paar leuke plaatjes en daar zijn we best trots op.

Overigens een geweldige mooie bush camping in Shannon N.P.  Geen stroom, geen telefoon of internet bereik maar wel warme douches. Er waren nog plannen om Windy Harbor te bezoeken maar het informatiebureau in Northcliffe vertelde ons dat daar de afgelopen dagen bosbranden waren geweest en daardoor niet  “de moeite” waard was om er heen te gaan. Dus zijn we naar Pemberton gereden om vervolgens naar Augusta, Cape Leeuwin te gaan. Dit is het meest zuid westelijke puntje van Australië waar de Southern Ocean en de Indian Ocean elkaar ontmoeten. Veel water dus maar  een bijzondere plek. Het Leeuwin N.P, heeft een aantal mooie plekken aan de kust maar ook veel bos. Hier werden we verrast door een gedeelte waar alleen maar Karrie Trees groeien, het is erg indrukwekkend deze hoge strakke bomen.  In deze omgeving zijn ook veel wijngaarden. In deze hoek is het erg toeristisch en volgens ons niet zo “spannend” dus besloten we via Busselton en Bunburry door te rijden naar Rockingham. Daar wonen Paul en Sandy. Dit stel geeft aan hoe snel je in Australië contacten legt. Zij waren in Norseman - daar waar onze camper een beetje kreupel was – en nodigden ons uit om aan te komen bij hen thuis.  We hebben een mooie tijd en  goede gesprekken met hen gehad. We hebben er een stel vrienden bij. Het was geen “toevallige” ontmoeting.

Nadat we zondagsmorgen een kerkdienst hadden bezocht bij hen om de hoek zijn we via Fremantle naar Perth gereden. Fremantle is een mooie havenstad maar daar wil je niet zijn op een mooie zondagmiddag, de Kalverstraat is op zaterdag rustiger. Dus op naar Perth, daar hebben we Leopold en Sanny opgezocht. Hen hebben we ontmoet in Hay, daar waar zoveel water was. Leopold is van origine Belg en Sanny komt uit Wenum Wiesel (Apeldoorn). De zus van Sanny was ook over uit Zuid Afrika dus werd het een avond waar zowel Belgisch, Nederlands als Zuid Afrikaans gesproken werd en als we er niet uitkwamen was Engels een uitkomst. Het was een boeiende avond met goede gesprekken. Een geweldige plek, met geweldige mensen.

Vervolgens hebben wij Charmaine en Troy opgezocht, Charmaine is de dochter van onze vrienden in Melbourne. Vandaag, woensdag 25 april  is het ANZAC  Day. ANZAC staat voor Australian and New Zealand Army Corps.  Dit is vergelijkbaar met onze dodenherdenking. Jan is met Troy naar de herdenking geweest. Hij is om 04.00 uur opgestaan om de dawn service om 06.00 uur mee te maken in het Kings Park in Perth. Daar waren ongeveer 40.000 mensen, erg indrukwekkend. Bijzonder om dat eens mee te maken. Voordat de zon opkwam was de service weer afgelopen.

Omdat het een bijzondere en mooie dag is, hebben we een tripje gemaakt in de oude auto van Troy en Charmaine, een A Ford uit 1928.

Morgen gaan we verder. We gaan eerst iets naar het noorden, naar de Pinaccles, dan  naar het oosten, Kalgoorlie om dan via het binnenland (de outback) naar het noorden te gaan.

1. Klaaa:
    25 april 2012
    Komen jullie morgenavond nog? Dank voor de kaart
  2. Hans:
    25 april 2012
    Zo jullie zijn behoorlijk doorgereden na de reparatie. We snappen heel goed dat jullie het naar de zin hebben, blijf zo genieten voordat jullie terugkomen om al je avontuurverhalen live te vertellen.
    Zegen en groeten,
    Marianne en Hans
  3. Fam Reinders:
    25 april 2012
    Ja we lezen de berichten en zien dat jullie genieten!
    en ondanks reparaties e.d. doorgaan en...

hier heel druk met verhuizen moeder naar verzorgingshuis en nieuwe baan, maar het gaat goed!

Heel goede en gezegende reis verder in het mooie Australie!

Liefs,
    inge, Roel, Daniël en Stephan
  4. Leopold en Sanny:
    26 april 2012
    Het was zo fijn dat jullie ons kwamen bezoeken en we elkaar wat hebben leren kennen.
    We vonden het jammer dat jullie al zo vlug verder moesten.
    Maar misschien drinken we ooit nog eens een glas met elkaar, de wereld is klein genoeg.
    see ya.
  5. Erna Ketel:
    26 april 2012
    Leuk om jullie verslag te lezen en de foto's zijn prachtig! Geniet ervan!
  6. JoY:
    27 april 2012
    Lieverds...wat een foto`s....zo bijzonder!!!

Wat zie je veel van de schepping zo he? Indrukwekkend!

Hier is alles heel goed! Nieuwe broertje gaat heel goed.
    Veel liefs van mij!!!!!!!!!
  7. Arjen:
    29 april 2012
    Hoi Lieverds,

Gaaf om te lezen en te zien dat jullie het goed hebben in verweggiestan.
    Prachtige plaatjes van een mooi stel en een niet onaardig land.
    Geniet van al het goede en mooie wat God op jullie pad brengt.
    Hier is de boerderij inmiddels accoord bevonden, dus nu alleen de eigen hut nog verkopen.
    Tot na de toertijd.

Arjen
  8. Mireille Hicks:
    30 april 2012
    Ik heb jullie dia show net bekeken en het ziet er naar uit dat jullie een geweldige tijd hebben! Prachtige plaatjes! En erg leuk om foto's te zien van plekken waar ik zo'n 10 jaar geleden ook ben geweest! Ik krijg er de kriebels van om snel meer van dit land te gaan bekijken, maar dit keer met man en kinderen! Geniet lekker van de reis naar het noorden! Het is echt prachtig! Groetjes, Mireille