The Flinders Range

1 maart 2012 - Flinders Ranges, Australië

Lieve mensen, het doet ons goed om jullie reacties te lezen. We kunnen jullie persoonlijk onmogelijk terug mailen. Maar we genieten ervan.

Het is nu donderdag morgen en we zijn nog in The Flinders Range. De afgelopen dagen veel gezien en het is echt een avontuur aan het worden. De eerste dagen was het nog erg warm, 35 a 38 graden. Het is hier erg rustig, het seizoen moet nog beginnen. We hebben o.a. op de 4 wheel drive camping van de Brachina George overnacht. De camper heeft zijn 4WD kunsten laten zien en we zijn onder de indruk. De droge creek oversteken en helemaal alleen onder de mooie bomen en de honderd duizenden sterren staan. Tussen de vogels en de kangaroos en alle dieren die we  niet gezien hebben. O ja, veel vliegen en mieren maar, tja je moet wel iets op de koop toenemen. Gisteren was het bewolkt en wat koeler, ruim 25 graden. ’s morgens de Sacret Canyon  doorgewandeld en toen  de Angorichina scenic drive gaan rijden. Geweldig mooie route maar het begon te regenen, dus heel stoer een paar creeks overgestoken, de camper kreeg de eigenschappen van een kameleon, de kleur veranderde van wit naar rood. Omdat het regende bedachten we vervolgens dat we wel even naar Leigh Creek konden rijden, om te tanken en wat inkopen te gaan doen voor de komende dagen. Een goed idee maar, dan blijkt dat we in een land zitten wat zich niet laat plannen. Ongeveer 32 km voor Leigh Creek bleek de weg op te houden, niet alleen voor ons maar ook voor het andere verkeer. De regen had voor zoveel water overlast gezorgd dat de weg met een krachtige stroom (rood)  water overspoeld werd. Na ruim een uur was het peil zodanig gedaald en de kracht van de stroom zoveel minder dat het verantwoord was om de overtocht te maken. Toch wel spannend, zou het lukken?  Maar de overkant gehaald, en samen met de overige “reisgenoten” waaronder een aantal bewoners van deze omgeving, “locals” genoemd,  onze weg vervolgt om vervolgens na 27 km weer voor een nu veel krachtige waterstroom te staan. Tja, 5 km voor ons “reisdoel”. Daar hebben we een aantal uurtjes gestaan. Omdat we trek kregen en er geen Mac Drive of zoiets aanwezig was maar wat worstjes op de BBQ gedaan. Deze met een broodje onder de andere lotgenoten gedeeld. Inmiddels werd het duidelijk dat het alleen maar slechter zou worden. Ook al zouden we de “overkant” halen dan was er een grote kans dat we  de komende dagen in Leigh creek zouden zitten. Er werd (en wordt)  meer regen verwacht en de tracks Oodnadatta en de Bridsville zijn allemaal afgesloten ivm de regen. We besloten terug te gaan richting The Flinders. Een jong stel dat ook met een camper, gelijk aan die van ons maar dan nog met de Apollo stickers erop, reed met ons terug. Blijkt dat zij erg krap in de brandstof zaten en de reserve jerrycans niet gevuld hadden. Dat was gepland in, jawel,  Leigh Creek maar ja, daar kon je niet meer komen.

We zijn vervolgens terug gereden, nog een paar overgelopen creeks overgestoken maar toen het donker begon te worden een plek om te slapen gezocht bij Parachilna. Het bleef de hele nacht waaien en regenen. Het waaide soms zo hard dat we ons zorgen maakten over het hefdak van de camper. Maar het heeft het gehouden en vervolgens zijn we doorgereden naar Hawker. Daar kwamen onze reisgenoten aan op echt de laatste liter diesel.

In Hawker maar eens informatie ingewonnen hier bleek dat ALLE onverharde en een aantal verharde wegen in de ruime omgeving zijn afgesloten. Het blijft voorlopig regenen. We zijn terug naar Wilpena gereden en daar gewacht op Evelien en Leon om te overleggen wat de opties zijn voor de komende dagen. De conclusie was snel getrokken, al onze plannen om samen te gaan trekken gaan niet door. Het is onmogelijk maar zeker onverantwoord om de geplande tracks te gaan rijden. Na goed overleg en nadat de teleurstelling was weggewerkt een nieuw plan gemaakt. Leon en Evelien gaan naar Port Agusta om daar verder naar het westen en vervolgens naar het noorden via een aantal onverharde wegen om uiteindelijk bij Alice Springs hun geplande route weer op te pakken. Wij gaan naar het zuid oosten en we trekken per dag even ons plan. We willen via Canberra naar Sydney om dan vervolgens met de klok mee door het land te gaan trekken. Avonturen beleven betekent ook het omschakelen van planningen. En het blijft voor ons een avontuur. Bijzonder is te zien dat de “locals” de regen geweldig vinden. Het is de eerste echte regen van het afgelopen jaar.  We gaan zo de camping hier verlaten en jullie horen meer van ons. Groetjes Geja en Jan en natuurlijk ook van Leon en Evelien.

1. Ruud en Helga:
    1 maart 2012
    Heya Jan en Gea,
    Je kan zien dat je kan plannen wat je wil maar het weer is ons mensen altijd de baas. Als je niet zorgt dat je voorraden zoals brandstof, water en voedsel op tijd worden bijgevuld, kan het gebeuren dat dit tegen je wordt gebruikt. Jan je weet ik ben een oud militair en heb jullie hiervoor gewaarschuwd. Jullie hebben dit perfect gedaan, want je begint niet zomaar aan zo'n avontuur (petje af). Wij hopen dat jullie toch nog dat kunnen doen waarvoor je gekomen bent.
    Veel succes en gezondheid.
    Groetjes
  2. Durk en Nynke:
    1 maart 2012
    Hallo Geja en Jan,
    Wat spannend allemaal. Dat moet ook een beetje vinden jullie niet? Weer leuk wat te horen.Ik ben al aardig thuis (op papier)in Australië. Jullie gaan nu ongeveer, zoals wij het in gedachten hebben.
    Veel plezier en liefs van Durk en Nynke.
  3. ivan & wendy ivanussc:
    4 maart 2012
    Hi ddear friends - hope your feet are still dry!! Glad you are having a wonderful adventure experiencing Australia's extremes of scorching heat then pouring rain and are safe. But please treat any flood waters with great respect. West Australia is looking good on my radar - south and east still wet for a few more days. We think of you each morning, especially drinking coffee from lovely cups.
  4. Jans en Wout:
    5 maart 2012
    Hallo wereldreizigers,

We volgen jullie.

Heel veel plezier.
    Groetjes uit Apeldoorn
  5. Arjen:
    9 maart 2012
    Tjonge, jonge wie had dat gedacht zoveel water...
    Het ziet er ook niet echt helder uit. Jammer dat jullie niet samen verder konden. Maar een goede beslissing denk ik. Bijzonder om mee te maken lijkt me. Ook voor de Locals zelf. Rustig aan doen. Ach jullie hebben de tijd:)
    Liefs Mirjam