De Snowy Mountains, Canberra en bijna Sydney.

11 maart 2012 - Bundenaa, Australië

Hi Hi, daar zijn we weer. We zijn inmiddels weer een aantal km. verder en nu in Bundeena, een mooi klein plaatsje aan de kust net onder Sydney. We zitten op dit moment, in de zon, op de mooie veranda van Bundeena House Christian Community. Hier zijn we vanmorgen naar de kerk geweest en we blijven de komende twee nachten met onze camper op de parkeerplaats bij deze kerk/traininggebouw staan, maar daarover straks meer.

Ons laatste berichtje was dat we het Kosciuszko N.P., beter bekend als de Swowy Mountains, zouden gaan verkennen. Dit hebben we inderdaad gedaan maar het weer blijft erg veranderlijk hier. :)

’s Morgens  nog ons ontbijtje in de zon, en toen we het park introkken begon het te betrekken en te regenen. Ondanks dat vele tracks dicht waren hebben we toch een behoorlijke indruk gekregen van het park. We hebben zelfs de Black cacatoos gezien. Bijzonder van dit park is, dat in de winter hier sneeuw ligt. We zijn kwamen op 1500 meter hoogte, de hoogvlakte van Australië.  Vervolgens zijn we het zuidelijk gedeelte van het park uitgereden en in de buurt van Cooma hebben we overnacht. De volgende dag zijn we via een mooie 4 wd track het noordelijk gedeelte ingereden. Hier waren alle  tracks die we wilden rijden gesloten. We hebben er nog één geprobeerd maar mensen die bezig waren de schade aan de tracks te herstellen vertelden ons dat er geen kans was om de track uit te rijden. Helaas, het park weer uitgereden over de verharde weg en in Tumut wat actuele info opgehaald. Daar werd ons verteld dat er zoveel water was gevallen, meer dan in  de afgelopen 10 jaar, dat ALLE tracks ten noorden van het park (en heel veel wegen) dicht waren, sommige voor maanden. Omdat we erg flexibel zijn de plannen aangepast en via de hoofdweg, bovenlangs het park richting Canberra gereden. Gestrand in Hall, een klein voorstadje van Canberra. De hele middag regen maar toen we het stadje inreden brak de zon door, een reden om daar even te blijven. De volgende dag naar Canberra, de hoofdstad van dit continent. Zeker de moeite waard om te bezoeken en ………. we hadden zon. Er is veel te bezichtigen, we hebben gekozen voor het War museum, het parlementhouse en de National libary. We hebben een redelijke indruk van wat de Australische soldaten gedaan hebben in de diverse oorlogen buiten hun continent en waar de politieke leiders hun discussies uitvechten hebben we ook een redelijke indruk van gekregen. :):)

Aan het einde van de middag vertrokken richting de kust. Naar Braidwood gereden. Daar kwamen we vast te zitten, de weg was afgesloten. Nee, nu geen water maar een ernstig verkeersongeluk was de oorzaak. Drie doden en de weg zou nog (5) uren afgesloten blijven. Op een wat verlopen plaatselijk motel een plekje gevonden om te overnachten. De volgende morgen op tijd vertrokken om een 4wd track te rijden naar Nowra.  Voordien geïnformeerd bij de eigenaar van het motel en die gaf een paar plaatsen aan die mogelijk voor problemen konden zorgen, als we maar genoeg diesel hadden om eventueel terug te komen was het geen probleem. Dat hadden we zelf al bedacht. Echter, bleek dat de weg vanaf het dorpje Nerriga tot aan Nowra een prachtige geasfalteerde weg te zijn, helemaal nieuw. Mooi maar tegen onze verwachting in. Dus waren we beduidend eerder bij de kust dan “gepland”. Toen via de kustweg naar het noorden, richting Sydney gereden. Via het Royal National Park uiteindelijk in Bundeena terecht gekomen, een “werelddorp”van een paar honderd inwoners en een veelvoud aan de diverse vogels. Een prachtige plek getroffen om te overnachten, een voormalig caravanpark, nu de achtertuin van dit stel gepensioneerde campinghouders. Via het plaatselijk benzinestation terecht gekomen. Het stond op geen enkele manier aangegeven. Rust en ruimte hier, in tegenstelling tot de drukke overigens geweldige mooie kustlijn. Alles volgebouwd en je rijdt in colonne over de weg. We merken dat we de al die mensen de afgelopen weken wat ontwent zijn.

Ons plan is dat we morgen, maandag, met de ferry oversteken naar Cronulla, daar de trein pakken naar het centrum van Sydney. We gaan per voet, trein, bus en ferry het centrum van Sydney verkennen en volgens de insiders hier is dat op één dag goed te doen. Dan gaat  de neus van ons “trukkie” richting Melbourne, maar wel via de outback. Voorlopig hebben we genoeg mooie maar drukke kust gezien.

Lieve mensen, leuk dat jullie zo meeleven met ons. Tot de volgende keer.

1. Felix:
    11 maart 2012
    Jan.
    Jammer van het vele water.Het lijkt wel Nederland. Het reisverhaal wordt weer uitgeprint en aan de muur gehangen. Een vraagje van onze kant de vogel op de foto (in de boom) Welk merk en kenteken heeft die vogel. Veel plezier. We wachten tot de volgende update. (T.IJ.N.)
  2. Ruud en Helga:
    12 maart 2012
    Heya Jan en Gea,
    Jammer dat niet alles volgens jullie planning verloopt maar, is het ook niet heerlijk om zo avontuurlijk bezig te zijn? We begrijpen best dat de planning het beste voor jullie zou zijn geweest maar dit is toch gaaf, wij zouden er alles voor over hebben om dit ook te kunnen doen.
    Blijf vooruit denken en we wensen jullie veel geluk en gezondheid in "Down Under".
    Groetjes (en nog een beetje Helau)
  3. Reyneveld Hans:
    12 maart 2012
    Hoi Jan en Geja,
    Prachtige foto's en we zijn blij dat jullie de vele nederlandse regens mee naar Australie hebben meegenomen.Hebben wij nu prachtig voorjaars weer. Ze verwachten tot 20 graden.We genieten mee met jullie reisavonturen. Take care! Groeten en zegen, Marianne en Hans
  4. JoY:
    13 maart 2012
    Wat gaaf zeg..jullie zijn echte avonturiers!
    Ben helemaal niet jaloers hoor...nou ja een beetje dan! Wat een mooie foto`s, zo "beleven" we wat met jullie mee.
    Maar ik heb nog steeds geen gebakken eitje gezien haha.

veel liefs JOY!!