Sydney, de Bleu Mountains, het Abercrombie River N

15 maart 2012 - Tumut, Australië

Hi Guys, daar zij we weer. Weer een paar dagen verder op onze trip door het mooie Australië. We hebben inmiddels Sydney verkent. We hebben de camper in Bundeena laten staan, met een kleine ferry overgestoken naar Cronulla en daar de trein gepakt naar het centrum van Sydney. Een “gouden”keus, parkeren is een ramp in Sydney en met een dagpas kun je gebruik maken van de treinen, bussen en de ferry’s in Sydney. Gewandeld over de Harbour Bridge, het Opera House aangeraakt, door The Rocks gelopen, met de ferry’s door de havens gevaren om zo een beter zicht en beeld te krijgen van de plaats en de bijzondere plekken. Tussen de wolkenkrabbers staan nog een paar “oude” gebouwen waarbij de Engelse invloed duidelijk te zien is. O.a. het (veel te dure) winkelcentrum in The Victoria Building is de moeite waard om doorheen te lopen en Geja heeft een eigen prachtig gebouw “Grace”.  Aan het eind van de middag terug gegaan naar onze camper.

De volgende dag afscheid genomen van de super aardige mensen in Bundeena. De neus van de camper richting de Bleu Mountains gezet en de drukte van de grote stad achter ons  gelaten. Via de noordelijke route  terecht gekomen op een free camping place in de Megalong vallei. Een geweldige plek om te overnachten, naast een kristalheldere beek, midden in de natuur. Onderweg een paar mooie lookouts van de Bleu Mountains bezocht en mooie wandelingen gemaakt. De volgende dag onze reis weer vervolgd door de Bleu Mts. Wat een geweldige natuur en wat een mooie watervallen. (Wat wil je na zoveel regen de afgelopen weken) Na al dat moois, verder gegaan  richting Oberon. Het Abercrombie River N.P., dat alleen voor 4wd voertuigen bestemd is, was weer net begaanbaar. Onze volgende uitdaging. Een mooie “unsealed” road met een aantal – volgens Jan uitdagende en volgens Geja te spannende – hindernissen, gekampeerd aan de River. Helemaal alleen, in de natuur met een geweldige mooie omgeving. De buren zijn de kangaroos, de vogels,en de overige dieren die hier leven.

De volgende morgen op tijd  wakker en na een heerlijk ontbijtje in “onze grote tuin” weer op pad. Het was de bedoeling om het park in het noord oosten uit te rijden, maar wat we al een beetje verwachten, tja, daar is het nog steeds erg nat en de rivier is te groot om te nemen. Dus weer een stukje terug via deze geweldige gravel road die flink stijgt en daalt, dan via Burraga naar Abercrombie. Onderweg honderden witte Kaketoes gezien, wat een mooie vogels. Het is echt genieten. Maar als we dan richting het zuiden de verharde weg opdraaien blijkt de weg afgesloten te zijn. Dit betekent dat we ruim 100 km om moeten rijden. Maar ………. een super aardige wegwerker geeft ons escorte en leidt ons langs de geweldige grote wegenbouw machines heen. Het is nu maar een “vertraging” van 20 minuten. Via  Crookwell, Gunning naar Yass. En ja hoor de weg  binnendoor naar Tumut is net weer open, alleen voor 4 wd voertuigen. Dus door naar Tumut. Wat een ravage heeft de regen veroorzaakt hier, geen wonder dat de weg was afgesloten. In Tumut weer een camping opgezocht, we hebben stroom nodig en een goede douche is ook welkom.

O ja, de vraag van T.IJ.N., de vogel op de foto “zoekplaatje” is een uil met de familienaam Frogmouth. Als deze in een boom zitten vallen ze (bijna) niet op, ze lijken dan op een afgebroken boomtak. Overigen zijn het er twee naast elkaar.

Ons volgende verslag zal waarschijnlijk vanuit de omgeving van Melbourne komen. Groetjes en tot de volgende keer.

1. Reyneveld Hans:
    16 maart 2012
    Hoi zwervende apeldoorners,
    Mooie foto's zeg, vonden jullie het operahouse ook kleiner dan verwacht? Gaaf al die belevenissen in die wonderschone natuur. Een goede reis richting Melbourne toegewenst.
    Marianne en Hans
  2. Erna Ketel:
    16 maart 2012
    Hoi Jan en Gea,

Super mooie foto's en leuk om jullie verslag te lezen. Heel anders dan de Dolomieten waar ik vorige week was om te skieen. Geniet er samen maar goed van!

Groetjes,

Erna
  3. Galina:
    17 maart 2012
    Hello dear Jan and Geja, Have a nice holiday.
    Nice photos.
  4. Raymond:
    18 maart 2012
    He adventurers,

Gaaf hoor om al jullie verhalen, foto's en belevenissen te lezen en te volgen. Mijn (Hugo) reisbloed begint meteen weer te borrelen :-). Gelukkig mag ik volgende maand weer een groepsreis naar Brazilië begeleiden :-) Die ferry van Bundeena naar Cronulla heb ik ook ooit genomen na een 2 daagse wandeling in het nabijgelegen Royal National Park. Oz, is zo mooi en met al dat extra water een extra dimensie hier en daar ;-). Een goede reis verder en lekker veel blijven barbecuen! Groetjes, Hugo en Alexandra