We zijn in Wesburn (Melbourne).

22 maart 2012 - Wesburn, Australië

Hi Guys. We zijn  bij onze vrienden Hub en Annelies in Wesburn, een klein plaatsje ten noord oosten van Melbourne. Het is hier goed vertoeven, aardige mensen, goed eten, wat klussen aan de camper en verder wat leuke dingen doen.

Maar eerst onze reis van Tumut naar Wesburn. Ons laatste verslag kwam uit Tumut. Hierna  ging onze route via Ballow, Tumbarumba, Carryong, Taliangatte, Kiewa, Dederang, Myrtleford, Oxley, Docker, Mansfield, Merton, Alexandra, Buxton, St. Filians, Warburton naar Wesburn. We hebben onderweg wat regen gehad na een hele week mooi weer. De auto, die onder de stof zat is in ieder geval “schoon” gespoeld. Onze overnachting was in Mansfield omdat de bush camping die we op het oog hadden van ons gescheiden was door een riviertje. Door de regen was de stroming zo sterk dat we niet het risico wilden nemen om hier met de camper door heen te gaan. Dus toen maar een camping en dat werd Mansfield. Daar was het ongewoon druk omdat daar de volgende dag een wielerwedstrijd werd gereden.  De volgende dag maar eerst alle “wielerfanaten” gebruik laten maken van de douche en hierna konden wij in ons tempo de dag starten. Het was weer mooi weer en de route was weer geweldig, met name het laatste gedeelte, een mooi stuk unsealed road. Het weerzien met Hub en Annelies was hartverwarmend. We blijven hier een paar dagen omdat we in de camper wat wijzigingen willen aanbrengen. Hub is een handymen en heeft een schuur vol gereedschap. Daarnaast heeft hij zijn camper zelf gebouwd en heeft dus ook wat camper “inzicht.” Het is leuk om samen bezig te zijn.  Maar ondertussen doen we ook leuke dingen. Zo zijn we met hen naar Marysville en de Steavensons Falls geweest. Het dorpje Marysville is drie jaar geleden met de hevige bosbranden hier, nagenoeg geheel verbrand. Verschillende bewoners zijn niet meer terug gekomen, maar een aantal zijn volop bezig om het plaatsje weer te herbouwen. Heel indrukwekkend om daar te zijn en de vele verbrande bomen te zien. Een aantal bomen begint opnieuw uit te lopen met nieuwe takken aan de stam en een dode, zwart verbrande top. Een aparte wereld. Hub en Annelies hebben een prachtige woning boven op een heuvel en kijken vanuit hun zitkamer de vallei in naar het westen. Elke avond een geweldige zonsondergang en daarbij vliegen de witte en de zwarte Kaketoes over. Natuurlijk niet te vergeten de mooie Rosella’s  en de andere grotere parkieten. Voor hen inmiddels “gewoon” maar voor ons elke dag weer geweldig.

Woensdag heeft Geja Lieke, een collega van de bieb, ontmoet in Melbourne. Zij hebben lekker bij gekletst.

We hebben er nu zo’n 7.000 km erop zitten. Dit komt mede doordat we een aantal manoeuvres moesten uithalen in verband de wateroverlast.  We hebben helaas ook ”verkeersslachtoffers” gemaakt, naast de vele vliegen, vlinders en muggen hebben we ook twee slangen overreden en een wombad verraste ons en kwam onder de wielen van de camper terecht. Gelukkig hebben de kangoeroes tot op heden de camper ontweken. We hebben van Dick in Toowoomba een paar “fluitjes” gekregen en die voorop de auto geplakt. Door de rijwind produceren deze fluitjes een geluid met hoge frequentie, voor het menselijk oor niet hoorbaar maar men zegt dat de kangoeroes dit geluid erg vervelend vinden.

Verder een bijzonderheid. Deze week  is Hub jarig en daarom hebben we hen mee uit eten genomen naar hun favoriete restaurant. Dit is de R.S.L. club. Deze clubs vind je bijna door geheel Australië. R.S.L. staat voor Return Soldiers League. In de clubs kun je als lid een prima maaltijd nuttigen en als je meer dan 10 km vanaf de club woonachtig bent, ben je als “gastlid” – wel even inschrijven met je woonadres – van harte welkom. We zaten nog even na te genieten van onze heerlijke maaltijd en om 21.00 uur werd de  verlichting gedimd, en een mooi geslepen glasplaat aan de wand  werd verlicht. Daarin was onder meer een kruis geslepen en wat emblemen. Iedereen werd verzocht om op te staan, de Last Post werd afgespeeld en een donkere mannenstem herinnerde ons eraan dat vele Australische jongens en meisjes hun leven  gegeven hebben in de vele oorlogen. Dat we hen niet vergeten en dat we ons moeten realiseren dat “wij” verder kunnen met ons leven en onze relaties. Iedereen ging staan en met het nodige respect werd dit ceremonieel ondergaan. Iedere avond omstreeks dat tijdstip wordt deze ceremonie herhaald.

Je kunt er over denken wat je wilt maar het is in ieder geval bijzonder en respectvol voor de soldaten die hun leven lieten en voor hun nabestaanden.

Wat verder opvalt is dat het levensonderhoud in Australië stukken duurder is geworden in verhouding met ons bezoek nu vier jaar geleden. In bijzonder de zaken die je nodig hebt in je dagelijkse leven, de “luxe zaken” zijn minder in prijs gestegen.  Natuurlijk speelt de lage koers van de Euro ook mee maar buiten dat is het verbasend om te zien hoe snel de prijzen gestegen zijn. Nee, jullie hoeven geen inzameling voor ons te houden, we gaan het redden maar het is wel opvallend. :);)

Zo, jullie zijn weer een beetje op de hoogte van onze “belevenissen”tot op heden.

Ons plan is om nog een paar dagen bij Hub en Annelies te blijven, Melbourne te verkennen en dan vervolgens “langzaam” naar het westen te gaan, onze geplande route volgen.

Zoals we inmiddels gewoon zijn  hier in Down Under, neem je afscheid met de kreet:  “See You”.

1. Renata en Peter:
    22 maart 2012
    Hello, Ik heb eindelijk julie blog link aan Wendy gevraagt en dit is dan de eerste keer dat ik de blog gelezen heeft, heel interesant,ben blij dat julie het zo naa je zin heb,ja jammer dat alles zo duur is en de benzine gaat ook als maar omhoog maar wat kan je er aan doen.blijf veel plezier hebben en we zullen julie nu goed volgen,zo als je zij "see you later"
    Renata en Peter.
  2. Fam Reinders:
    22 maart 2012
    Wat weer een aantal heerlijke foto's en zo goed te lezen dat het jullie goed gaat...

Many, many blessings!

Liefs,
    Inge & Roel & kids
  3. Ruud en Helga:
    23 maart 2012
    Heya Jan en Gea,
    Fijn om te horen dat het goed gaat met jullie en .....blijf genieten van dit moment. We vinden het klasse om steeds te horen dat jullie aan het klussen zijn. Daarom als jullie "wereldreis" er op zit kunnen jullie je hart helemaal ophalen om bij ons een aantal klussen te doen (om ontwennings verschijselen te voorkomen). Wij maken alvast een lijstje (ha ha ha).
    groetjes
  4. ivan & wendy ivanussc:
    23 maart 2012
    Hi dear friends - glad to know you are safe - we did worry about you having to negotiate all the floods. Here it has rained almost all year (2012) and yesterday Noosa missed the worst (just) - Maroochydore receiving 170ml in one day - 100ml of that in 1 hour - floods, of course and traffic chaos at 5pm. Kawana & Caloundra just a little south received over 300ml !! Crazy weather. We are enjoying your journey. Every step. Love to you both
  5. Marga en Harry:
    26 maart 2012
    Lieve vrienden
    Jullie genieten en wij genieten mee!
  6. Tineke van Dijk:
    27 maart 2012
    Dag Grea en Jan
    Vandaag weer voor de tweede keer jullie verslag gelezen.Jullie zien op deze manier geweldig veel.
    Dus jullie waren 4 jaar geleden ook al hier.
    Ik heb het ook prima naar mijn zin bij zus en zwager in Sydney. orgen gaan we met de trein, 45 min. naar
    het centrum.jammer, dat jullie maar een dag in Sydney zijn geweest. groetjes Tineke
  7. Arjen:
    Hallo Geja en Jan
    Dag lieve mensen, we zijn bij Mirjam en we kunnen nu inspreken. Geweldig dat dit allemaal kan. We hebben net precies de foto's gezien en we krijgen de brieven iedere keer van Willemien. We zijn heel erg blij dat jullie het daar zo fijn hebben en lekker droog. Maar je hebt nog een hele afstand om af te leggen hoor. Tjonge, jonge... We hopen dat het allemaal goed gaat en geen pech met de auto. Hier is alles OK. Ik voel me goed. Papa voelt zich goed en we hebben het fijn samen. Het lopen gaat niet zo heel goed op het ogenblik maar we hopen dat het spoedig over is. Dat ik weer goed kan lopen. De Heer doet wonderen dus ik vertrouw op Hem. Geprezen zij de naam van Jezus.Nou, dit was het dan. OK. Tot de volgende keer. Doeg.... Liefs mama
  8. Arjen:
    Lieve Geja en Jan
    Mama heeft al even gebabbeld en nu ben ik aan de beurt. Ik ben met Mirjam en Ryona even naar de school geweest. Ze heeft een heel leuk schilderij gemaakt samen met andere leerlingen van groep 8. Het is heel mooi geworden. Wie het hoogste bood mocht het schilderij meenemen. Dus het was voor ons. Mama heeft al verteld dat het opstaan wat moeilijk is. Maar hopelijk dat het weer wat herteld. Mirjam heeft ons uitgenodigd voor een brunch op 1e paasdag. Dus dat is een mooi vooruitzicht. De foto's die we gezien hebben waren erg mooi en we hopen dat er nog vele volgen. Morgen is het donderdag en dan gaan we bij de Punt pannekoeken eten. Dus dat is een goed vooruitzicht. 's middags komen er een paar mensen die ook wel bij het leger komen en die komen bij ons op bezoek. Dus dat is wel aardig. Nou volgende keer weer nieuws van ons. Liefs papa en een hele fijne tijd. We horen wel meer van jullie...
  9. Arjen:
    Hey lieverds,
    Ook maar even een berichtje van deze kant. Leuk om jullie verslag te lezen en foto's te zien. Mooie ervaringen en ontmoetingen.
    Hier loopt het verder prima. Rondom het boerderijtje blijft het nog spannend. Zodra er meer zekerheid is dan horen jullie het wel. We laten ons verrassen. Ook door Dennis. Hij gaat volgende week op kamers. Het kwam zo op z'n pad en nog een keer met ons mee verhuizen voelde hij niet veel voor. Van de zomer wil hij met Aniek 6 weken in Oosterijk bij een animatieteam werken. Morgen hebben ze een sollicitatiegesprek in Utrecht. Ik ben van de week thuis gebleven van 't werk. Niets ernstigs. Maar wel rustig aan doen. Hoge bloeddruk, veel hoofdpijn en blaasontsteking. Morgen maar weer eens naar de dokter. Nou, groetjes en tot schrijfs... Liefs Mirjam