Melbourne, Great Ocean Road, The Grampians en Coorong N.P.

1 april 2012 - Mt Barker, Australië

Hoi “volgers”. We zijn inmiddels weer een stukje verder op onze reis. We hebben vorige week Melbourne bezocht, een mooie Australische stad. Een stad met een aantal, voor Australische begrippen, mooie en oude gebouwen. Voor ons gevoel heeft men hier meer van de historie bewaard dan Sydney. Als je ooit deze stad bezoekt is de Victoria Market een must. Geweldig wat en hoe men  de diverse goederen verhandeld, van souvenirs tot vlees en kaas.  Verder heeft de stad voor de toeristen een geweldig mooi netwerk van – gratis – vervoer. Een bus rijdt zijn rondjes van ongeveer 1 ½ uur en doet alle belangrijke plaatsen aan, een oude tram maakt rondjes in het centrum en beiden hebben het hop on en hop off systeem, dus opstappen en uitstappen waar je wilt.  De Grand Prix was net geweest dus van die drukte hadden wij net geen last. Die wordt overigens gehouden dichtbij het centrum, in één van de parken.

Zaterdag hebben wij afscheid genomen van Hub en Annelies en zijn met een bocht om Melbourne richting het zuid westen gegaan. Zondags in Werribee een kerk bezocht en na de dienst de lunch genuttigd bij Mary en steward, Mary is van oorsprong Nederlands zij vond het leuk  om weer Nederlands te spreken. Het was erg gezellig bij de familie maar na een paar uurtjes kregen we weer de kriebels en gingen verder richting Geelong om via Torquay de Great Ocean Road op naar Lorne te gaan. Daar hebben we overnacht en de volgende morgen eerst de Erskine Falls bezocht, bijzonder mooi met een stuk regenwoud erbij. Daarna verder over de G.O.R. en bij Kennith River een aantal Koala’s in het wild gespot. Geweldige mooie dieren, maar erg lui, ze slapen “maar” 19 uur per etmaal  we hadden geluk en troffen een paar actievelingen. Ze stinken ontzettend. Blijf op afstand, ze hebben erg scherpe klauwtjes. Hierna de weg vervolgd naar Apollo Bay en vandaar naar Aire River. Aan de westzijde is een geweldige mooie campground. Een prima stop. De volgende morgen, na een mooie zonsopgang en een stuk unsealed road, de G.O.R. weer gevolgd tot voorbij Peterborough, daarna binnendoor naar Terang. Onderweg alle lookouts gezien,  de 12 Apostels, London Bridge enz. Het westelijk deel van de G.O.R. is ruig en heet niet voor niets de Ship Wreck Coast. Er zijn hier volgens de verhalen heel wat schepen “gestrand”.

Via Terang  naar het noorden, op naar The Grampians. Dit park hebben we 11 jaar geleden ook bezocht maar het is zeker een tweede bezoek waard. We hebben diverse plaatsen bezocht, zoals de MacKenzie Falls, Reeds Lookout, The Balconies met de “drakenbek”, Baroka Lookout, de Broken Falls Lookout  en nog een paar andere mooie plaatsen. Een paar mooie wandelingen gedaan w.o.  van de Wonderland parking naar de Pinaccels Lookout, die wel “stevig”was maar zeker de moeite waard, met een uiteindelijk geweldig mooi uitzicht.  Hele gedeelten van het park zijn overigens nog afgesloten als gevolg van een hevige storm en zeer zware regenval in januari 2011. Veel tracks zijn nog dicht en je kunt zien welke ravage er aangericht is maar ook de vele werkzaamheden die de staat Victoria al gedaan heeft om het park weer toegankelijk te maken. Na The Grampions richting het westen gereden. Via Hortsham naar Mt Arapiles – Tooan State Park.  Het landschap  wordt vlakker, veel vee, zwarte koeien en schapen, het is er  dor en droog. Het heeft  in dit gebied al maanden niet geregend. Een goede bui zou hier welkom zijn. We zijn via Edenhope en Naracoorte aangekomen in Kingston SE. Een wat verlaten stadje, vroeger een drukke havenplaats voor het verschepen van onder meer de wol, maar na een desastreuze vloed en storm in 1950 was dat afgelopen. Nu een goede vissersplek, we hadden die nacht een perfecte plek aan de kust met een mooi uitzicht op zee. Weer vertrokken naar het noorden, richting Adelaide. Onderweg het Coorong N.P. aangedaan, een heel lang uitgestrekt nationaal park aan de zee. Hier een paar prachtige 4 wd tracks gereden, even weer iets anders dan de tracks in de bossen en rivieren, nu echt mul zand. En bij Jack Point een geweldige gelegenheid om de pelikanen te spotten, wat een mooie vogels zijn dat.  We zijn nu in Mt. Barker, dichtbij Adelaide. We laten de stad vermoedelijk “links” liggen, we willen door naar Port Augusta en dan met een bocht naar het westen. We proberen jullie dan weer op de hoogte te houden van onze “avonturen” maar maak je geen zorgen, we vermaken ons uitstekend.

Groetjes vanuit een zonnig Australië.

1. Ruud en Helga:
    1 april 2012
    Heya Jan en Gea,

Wat fijn om te horen dat het jullie goed gaat en prachtige dingen zien. Wij zijn jaloers op jullie, maar gunnen het van ganse harte.
    Blijf vooral gezond.
    Groetjes
  2. JoY:
    1 april 2012
    Lieverds,

lekker wijntje gedronken, goed geslapen?
    Wat een prachtige foto`s, 1tje herken ik van een andere keer, die met die opening.
    Bij sommige foto`s huiver ik...wat een hoogte!!! En wat een uitzichten.
    En gaaf zeg die dieren foto`s, zo dichtbij!
    Maken jullie nog wel foto`s straks van jullie nieuwe kapsels? :)heb tips....zo`n waterval look of off the road look haha.
    Moet wel eerlijk zeggen...hoe meer foto`s ik zie hoe jaloerser ik (en anderen denk ik ook) wordt!!
    God Bless!!

liefs JOY en nieuwe broertje!
  3. Bert Dunnink:
    3 april 2012
    Hi there.,
    So we read your travelpage again and I can see that you guys enjoy yourself.I still think it is a different country as New Zealand.But it is good that not every country is the same,because that would be boring.
    We wish you all the travelmercies and are looking for the next report

Bert and Janet
    Jordan Ontario
  4. Mellody:
    3 april 2012
    Wat een mooie foto's. Wat een beleven jullie veel. We zouden best wel even met jullie willen ruilen!
    Geweldig dat jullie dit doen. Groetjes
    We wensen jullie Gods zegen en nabijheid daar down under... Fijn Paasweekend!
    Peter en Mellody
  5. Tanya:
    4 april 2012
    Hi Geja and Jan,
    Not sure if this is how I message you but thought that I would try it. We love the photos and I have had a go at trying to read your blog, but not really successful. Hope all is still great with your holiday.
    Love from all
  6. Léon en Evelien:
    6 april 2012
    lieve mensen,

we zijn veilig en wel terug in Nederland gearriveerd, zijn bezig onze jetlag en belvenissen te verwerken. vergeten jullie niet, maar zal in een persoonlijke mail binnenkort ons relaas van australië doen. het is een bijzondere reis geworden, dat kunnen we wel zeggen.
    liefs en genieten hè van al dat moois!!!!
    Léon en Evelien