De weg van Toowoomba naar Wilcannia.

22 februari 2012

Vorige week hebben we naast de werkzaamheden aan de camper ook vrienden bezocht in Toowoomba. Zoals Dick en Ireen en hun dochter Catherine. Ook de kinderen van Thijs, Ruben en Prudens. Mooie ontmoetingen en in het bijzonder de twee kids. Maar goed, ook daar hebben we afscheid van genomen. Na een laatste nacht bij Thijs in de garage zijn we zondagmorgen met Thijs naar “zijn” kerk geweest, bijzonder is dat de voorganger een Nederlander is, Steve Bosman. Steve heeft nogal wat kennissen in Nederland, onder meer in Vaassen. Een groot aantal daarvan behoren ook tot onze kennissenkring. ’s Middags zijn we met Thijs naar – Nederlandse-  vrienden van hem gegaan, Gerry en Gerda. Zij hebben een champignon kwekerij iets (ong. ¾ uur rijden) ten zuid oosten van Toowoomba. We zijn met de onze camper er naar toe gegaan. Een leuk stel die het best naar hun zin hebben maar zich ook terdege realiseren dat het ook in Australië hard werken is voor je geld. We hebben bij hen overnacht en maandagmorgen begon het echt. Na een hartelijk afscheid zijn we vertrokken. Eerst in Gatton nog wat inkopen gedaan en en toen naar Warrick. Een hele mooie route binnendoor. Van Warrick naar Goondiwindi. Ongeveer 40 km ten zuiden van Goondiwindi vonden we het genoeg voor vandaag. Daar stopten we op een grote parkeerplaats waar we een mooie plaats vonden om te overnachten. Kort na ons kregen we gezelschap van een Australisch stel, dat vandaag was begonnen aan een trektocht van 18 maanden door Australië. Een gia grote caravan en een boot op het dak van de auto en alles ernstig volgeladen. Het was inmiddels heel erg warm geworden. Na de maaltijd werd het snel donker, en we zagen de bliksem schichten om ons heen naderbij komen. Een behoorlijk noodweer trok over ons heen en het resultaat was dat het nadien behoorlijk koeler was. Ondanks het geluid van de vele voorbijrijdende road trains hebben we toch nog redelijk geslapen. Dinsdag zijn we na een heerlijk ontbijtje vertrokken, naar Moree. Een aardig outback stadje dat er verzorgt uitziet. Van Mooree naar Walgett. Onderweg kregen wij al informatie dat het waarschijnlijk niet mogelijk was om naar Bourke te rijden. We zagen in de omgeving van Moree al de schade die de wateroverlast veroorzaakt had, zoals spoorrails die weggespoeld waren en de schade aan het wegdek. Met man en macht is men bezig om de schade te herstellen. En inderdaad, in Walgett bleek dat er geen enkel verkeer mogelijk is richting Bourke. Ook de Darling River run, de onverharde weg van Bourke naar Wilcannia is niet begaanbaar. Men is de mensen in die omgeving aan het voorbereiden voor een evacuatie. Dus de route aangepast, we zijn naar het zuiden gereden via Warren naar de Barrier Hwy naar het westen. Onderweg toch de waterdichtheid van onze camper getest en met het rijden door het water geen natte voeten gekregen. Dat is toch weer meegenomen. Iets voorbij Warren een mooi slaapplek gevonden en daar dus neergestreken. ‘s morgens (woensdag) waren we op tijd wakker, niet door de road trains maar door de vele vogels, geweldig. Na het ontbijtje de neus van camper richting Nyngen en door naar Colbar. Een heel mooi stadje waar het tijd was voor een break. Vervolgens doorgereden naar Wilcannia. Onderweg vandaag de Emu’s, dingo en de kangoeroes gezien maar ook heel veel geiten langs de weg. Helaas was de camping in Wilcannia dicht, ook als gevolg van de overstroming. Ook hier werd aangegeven dat de Darling River Run afgesloten was. We vonden een plek bij het lokale motel. Wilcannia stelt niets – meer- voor. Toch een goede plek om te overnachten.

En morgen ? Morgen willen we naar Broken Hill, het schijnt een mooie plaats te zijn dus daar even wandelen. Daarna verder naar The Flinders Range.  Maar daarover meer in het volgende blog.

1. dorien:
    Hey vakantie gangers.

Wat mooi om te lezen wat jullie allemaal meemaken.
    Alleen het stukje van het noodweer niet echt. Heb het daar zelf niet zo op namelijk;)

Geniet lekker verder.

gr Dorien
  2. Reyneveld Hans:
    23 februari 2012
    Ja jongelui in dat soort landen moet je regelmatig je doel en plannen bijstellen, en fijn te hebben kunnen test that de wagen "waterdicht" is. Geniet volop en groeten vanuit de Elzenlaan jullie weten toch nog wel waar dat is toch!!!! zegen, Marianne en Hans
  3. Durk en Nynke:
    Hallo Jan en Geja,
    Na het vrienden en kennissenbezoek nu daadwerkelijk aan het grote avontuur begonnen. Goed dat je de camper even op waterdichtheid getest hebt,bij zoveel water houd je graag droge voeten.
    Op de foto is goed te zien dat Jan zich uitstekend vermaakt in de buitenkeuken, houden zo Geja.
    Verder lijkt het ons heerlijk 's morgens te worden gewekt door een vogelconcert i.p.v. een ratelende wekker. We volgen jullie op de wel bekende Australia Road Atlas van dag tot dag en genieten met jullie mee.
    Groetjes uit de Achterhoek van

Durkn en Nynke
  4. Lieke:
    Hallo!

Heerlijk, die verhalen over Australie. En nog leuker, ik ga ze zelf ook meemaken!
    Ik vlieg 5 maart naar Melbourne en ik heb een visum voor een jaar gekregen dus wie weet kom ik jullie nog tegen!

Groetjes!
  5. Oos:
    24 februari 2012
    Hoi luitjes,

Geweldig dat jullie het zo naar de zin hebben. Leuk om jullie te volgen. Ik probeer me een voorstelling te maken, maar is toch moeilijk met de Nederlandse referenties.

Groetjes en tot de volgende keer.
  6. Ruud en Helga:
    Heya Jan en Gea,
    Het leven is niet altijd voorspoed maar soms ook tegenslag en als jullie daar doorheen komen dan kan het niet meer stuk gaan. Het moet wel goed gaan met jullie (kleine)wereldreis.
    Veel succes en geniet vooral van ALLES!!!!!!
    groetjes
  7. Arjen:
    Lieve schatten
    'k Ben blij dat jullie zo wijs met het avontuur omgaan. Zo zie je maar het blijft een reis met verrassingen! Fijn dat de camper nu ook in orde is.
    Grappig zo ver weg weer iemand van dichtbij te ontmoeten... Wat is de wereld dan klein he? Maar voorlopig genieten jullie van het weidse, de vele uitgestrekte vlakten, rode zandwegen en elkaar.
    Vandaag schijnt hier het zonnetje... Dus ga ik nu ramen wassen of de fiets pakken. Als ik jullie verhaal lees denk ik dat ik weet wat het gaat worden.
    Liefs en goede reis verder!
  8. Raymond:
    He toppers,

Leuk om jullie avonturen te volgen. Enne onverwachte wendingen tijdens een reis leveren vaak de mooiste herinneringen op!

Goede voortzetting van de reis.

Hugo & Alexandra